SPELEOLOŠKI ODSJEK LIBURNIJA

Planinarsko turističko društvo «Liburnija» osnovano je 24. srpnja 1899. godine na inicijativu kotarskog poglavara Lavoslava Golfa, koji je bio i prvi potpredsjednik društva. Predsjednik je bio Alfred knez Borelli. Godinu dana kasnije pri društvu je osnovana i speleološka sekcija pri PTD Liburnija, kada je istražena i fotografski snimljena špilja Strašna peć na Dugom otoku. Osnovni zadatak SO Liburnije je istraživanje podzemnih krških fenomena (špilja, jama i kaverni) na području Zadarske županije, pa i šire. Članovi SO Liburnije također rade i na edukaciji i popularizaciji šire javnosti o speleologiji, kao i na vođenju godišnje speleološke škole. Članovi Odsjeka aktivno sudjeluju u logorima i ekspedicijama na području Repbulike Hrvatske, kao i na međunarodnim expedicijama u susjednim zemljama. Od 2021. pročelnica Speleološkog odsjeka Liburnija je Nensi Tomeljak.  (kontakt: 095 599 0913)

Akcija Bijeli kuci - Istočni dio

Speleološko istraživanje Istočnog dijela Bijelih kuca

Plan istraživanja bio je odraditi istočni dio Bijelih kuca, gdje je ekipa nekoliko dana prije stala. Prognoza za dva dana koja smo trebali provesti na terenu je bila više nego obećavajuća. Nakon obavljene kupovine hrane i provjere opreme krećemo prema odredištu. U podne stižemo do mjesta gdje podižemo kamp, no zbog velike vrućine odgađamo polazak tek za dva sata, taman dovoljno vremena da se okrijepimo, podignemo šator i priberemo snagu. Oko dva sata poslije podne krećemo na istočnu stranu Bijelih kuca, a plan je bio da se nacrta jama koju je, par dana prije, ekipa opremila, te ako bude vremena odraditi još jedan/dva objekta. Na putu do prve jame je, usprkos kordinatama na gps-u, problem predstavljao sami pristup po zahtjevnom terenu koji je, za razliku od ogoljelog, zimskog perioda kada smo vršili rekognosciranje, već poprimio proljetno vegetacijski nabujalo ruho. Stigavši do lokacije odmah počinjemo s izradom topografskog nacrta jame koja po mjererenju iznosi 19m dubine, dok tlocrtna dužina iznosi 6m. Po izgledu, ulaz se po blatnoj podlozi strmo urušava u visoku i usku pukotinu u stjeni, čija je vertikala prekrivena kamenim glondžama, dok se na krajnjoj točki u dnu zbog, također, velike urušene glondže, prostorija lomi na dva manja dijela. Nakon odrađenog posla krećemo prema drugoj jami, koja se nalazila nedaleko od nje. Ulaz u nju je mnogo užih dimenzija, preko kojeg je polegnuta veća stijena, te koljenasto ulazi u 10 metarsku vertikalu koja je presječena glondžama u dva dijela te se pri kraju sužava u 4 metarsku vertikalu. Iz jame izlazimo u 22:30 te u kamp stižemo malo prije ponoći. Zbog stiske s vremenom, manjka ljudi, velike vrućine i teško prohodnog terena, idući dan odlučujemo da se ne isplati nastaviti istraživanje, pa se stoga spuštamo do Muškovaca oprati opremu zadovoljni odrađenim poslom.

Tin Barić

Građeno na HTML5 i CSS3 | Copyright © 2013 PD Paklenica  |   izrada: www.meridies.hr